Spacers - Spoorverbreders

TMP spoorverbreders / TMP spacers

TMP spoorverbreders en adapters

Waarom zou u kiezen voor de spacers van TMP:
◦Lichtgewicht hoogvast aluminium.
◦TUV goedgekeurde kwaliteit.
◦Jarenlange ervaring op alle systemen.
◦Volgens de laatste ontwikkelingen en nieuwste modellen.
◦In alle maten en voor alle auto`s leverbaar.
◦Super optiek zonder nieuwe (bredere) velgen.
◦Goede prijs-kwaliteitsverhouding en snelle leveringen.
◦Adapters naar andere velgsteken voor alle technische modellen.

Spoorverbreders van TMP leverbaar in onderstaande uitvoeringen:

systeem 2
Spoorverbreders met dubbele centrering. De spoorverbreder wordt met langere wielbouten resp. kartelbouten vastgezet. Deze dient u extra bij uw order mee te bestellen. Let hierbij op de dikte van de draad, lengte en of de kop conisch of bolconisch is.

systeem 2D
Deze spoorverbreders zijn hoofdzakelijk bedoeld voor Daimler-Chrysler modellen, bij wie de originele vetkappen bij montage verwijderd moeten worden. De funktie van de vetkappen wordt door de spoorverbreders overgenomen. Deze spoorverbreders hebben een dubbele centrering en worden met langere wielbouten resp. kartelbouten vastgezet. Deze dient u extra bij uw order mee te bestellen. Let hierbij op de dikte van de draad, lengte en of de kop conisch of bolconisch is.

systeem 3
Deze spoorverbreders zijn uit zeer hoogwaardig aluminium geproduceerd. De spoorverbreder wordt op de naaf gemonteerd met de meegeleverde moeren. Met uitzondering van enkele Off Road modellen hebben alle spoorverbreders een dubbele centrering. De spoorverbreder komt compleet met alle benodigde bevestigingsmaterialen.

systeem 4
Technisch identiek aan systeem 3. In plaats van tapeinden is de spoorverbreder voorzien van inwendige draad, waarmee de velg met de originele bouten kan worden gemonteerd. Doordat er gebruikt gemaakt wordt van zeer hoogwaardig aluminium is het niet nodig om draadbussen in de spoorverbreder te persen.

systeem 4D
Deze spoorverbreders zijn hoofdzakelijk bedoeld voor Daimler-Chrysler modellen, bij wie de originele vetkappen bij montage verwijderd moeten worden. De funktie van de vetkappen wordt door de spoorverbreders overgenomen. Technisch identiek aan systeem 3. In plaats van tapeinden is de spoorverbreder voorzien van inwendige draad, waarmee de velg met de originele bouten kan worden gemonteerd. Doordat er gebruikt gemaakt wordt van zeer hoogwaardig aluminium is het niet nodig om draadbussen in de spoorverbreder te persen.

Mogen spoorverbreders bij een APK keuring?

Spoorverbreding is toegestaan, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De spoorbreedte mag maximaal 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. Dit wordt tijdens de apk overigens niet gecontroleerd. Wel wordt gesteld dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding. Verder wordt er door een keurmeester gekeken of de wielen/banden goed zijn afgeschermd, niet meer dan 30mm buiten de wielafscherming uitsteken en niet aanlopen. Wordt hieraan voldaan dan is de aanwezigheid van spoorverbreding bij de apk geen reden tot afkeur.

Keuringseis 5.2.23
Deze keuringseis gaat over de spoorbreedte. De spoorbreedte mag max. 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. In de wijze van keuren staat echter dat deze eis niet getoetst wordt bij de APK. Dus de maat van de spoorbreedte is geen criterium bij de APK!

Keuringseis 5.2.24
Deze keuringseis geeft aan dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding.

Keuringseis 5.2.48 lid 5
Deze keuringseis geeft aan de uitwendige veiligheid o.a. wiel- en zijdelingse afscherming:
a. goed moeten zijn afgeschermd,
b. niet meer dan 30 mm mogen uitsteken buiten de afscherming en
c. niet mogen aanlopen.

Als dus volledig voldaan wordt aan het gestelde in keuringseis 5.2.24 en 5.2.48 is het aanwezig zijn van spoorverbreding bij de APK geen reden tot afkeur.

Politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een voertuig moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan. De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is een taak van de RDW en de Politie en niet van de keurmeester APK. De politie kan bekeuren op gebruik van spoorverbreders! , in praktijk gebeurd dit alleen als de spoorbreedte meer dan 2% is toegenomen. 2% lijkt niet veel maar is bij een kleine auto met een spoorbreedte van 150cm al gauw een 30mm, er mogen dan spacers van 15mm gemonteerd worden.